راه ساده...

امتحان پایانی فلسفه بود. استاد فقط یک سوال برای دانشجویان مطرح کرده بود.
سوال این بود: "شما چگونه میتوانید من را متقاعد کنید که صندلی جلوی شما
نامرئی است؟"

تقریبا یک ساعت زمان برد تا دانشجویان توانستند پاسخ های خود را در برگه
امتحان بنویسند، به غیر از یک دانشجوی تنبل که تنها ۵ ثانیه طول کشید تا
جواب را بنویسد !
چند روز بعد که استاد نمره های دانشجویان را به آنها داد، آن دانشجوی
تنبل بالاترین نمره ی کلاس را گرفته بود !!
او در جواب نوشته بود:
"کدام صندلی؟"

پیام اخلاقی: مسائل ساده رو پیچیده نکنین !!

HVDC

HVDC یا انتقال به صورت مستقیم با ولتاژ بالا نوعی سیستم انتقال انرژی الکتریکی است. این روش راهی نوین برای انتقال انرژی الکتریکی در مقیاس‌های کلان است و در این زمینه جایگزین خوبی در مقابل روش سنتی (استفاده از جریان متناوب) به شمار می‌رود. تکنولوژی ساخت این نوع سیستم به دهه ۱۹۳۰ در سوئد بازمی‌گردد. از اولین خطوط ساخته شده با این تکنولوژی می‌توان خط انتقال بین مسکو و کاشیرا در اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۱ و سیستم انتقال ۱۰ تا ۲۰ مگاواتی واقع در سوئد را نام برد که در سال ۱۹۵۴ به بهره‌برداری رسید. بزرگ‌ترین خط انتقال HVDC در حال حاضر خط انتقال اینگا-شابا با ضرفیت انتقال ۶۰۰ مگاوات و با طول حدود ۱۷۰۰ کیلومتر در کنگو واقع شده. این خط انتقال سد اینگا را به معدن مس شابا متصل می‌کند.

 

مزایا :

بزرگ‌ترین مزیت سیستم جریان مستقیم, امکان انتقال مقدار زیادی انرژی در مسافت‌های زیاد است و با تلفات کمتر (در مقیسه با روش انتقال DC) است. بدین ترتیب امکان استفاده از منابع و نیروگاه‌های دور افتاده مخصوصا در سرزمین‌های پهناور به وجود می‌آید.

برخی از شرایطی که استفاده از سیستم HVDC به‌صرفه‌تر از انتقال AC است عبارت‌اند از:

  • کابل‌های زیرآبی, به ویژه زمانی که به علت بالا بودن میزان توان خازنی(capacitance), تلفات در سیستم AC بیش از حد زیاد می‌شود.(برای مثال شبکه کابلی دریای بالتیک به طول ۲۵۰ کیلومتر بین آلمان و سوئد)
  • انتقال در مسافت‌های طولانی و در مکان‌های بن‌بست به طوری که در یک مسیر طولانی شبکه فاقد هیچگونه اتصال به مصرف کننده‌ها یا دیگر تولید کننده‌ها باشد.
  • افزایش ظرفیت شبکه‌ای که به علت برخی ملاحظات امکان افزایش سیم در آن پر هزینه یا غیر ممکن است.
  • اتصال دو شبکه AC ناهماهنگ که در حالت AC امکان برقراری اتصال در آنها وجود ندارد.
  • کاهش دادن سطح مقطع سیم مصرفی و همچنین دیگر تجهیزات لازم برای برپاکردن یک شبکه انتقال در یک توان مشخص.
  • اتصال نیروگاه‌های دور افتاره مانند سدها به شبکه الکتریکی.
  • خطوط طولانی زیرآبی دارای ظزفیت خازنی زیادی هستند. در سیستم DC این ظرفیت خازنی تأثیر کمی بر روی عملکرد شبکه دارد اما از انجایی که در مدارهای AC, خازن در مدار تقریباً به صورت یک مقاومت عمل می‌کند ظرفیت خازنی در خطوط زیرآبی موجب ایجادشدن تلفات اضافی در مدار می‌شود و این استفاده از جریان DC را رد خطوط زیر آبی به صرفه می‌کند.در حالت کلی نیز جریان DC قادر به جابجایی توان بیشتری نسبت به جریان AC است چراکه ولتاژ ثابت در DC از ولتاژ پیک در AC کمتر است و بدین ترتیب نیاز به استفاده از عایق‌بندی کمتر و همچنین فاصله کمتر در بین هادی‌ها است که این عمر موجب سبک شدن هادی و کابل و همچنین امکان استفاده از هادی‌های بیشتر در یک محیط مشخص می‌شود و همچنین هزینه انتقال به صورت DC کاهش می‌یابد.

افزایش ثبات شبکه :

از آنجایی که سیستم HVDC به دو شبکه ناهماهنگ AC امکان می‌دهد تا بهم اتصال یابند, این سیستم می‌تواند موجب افزایش ثبات در شبکه شود و از ایجاد پدیده‌ای به نام «آبشار خطاها» (Cascading failure) جلوگیری کند. این پدیده زمانی به وجود می‌آید که به علت بروز خطا در قسمتی از شبکه کل یا قسمتی از بار این بخش به بخش دیگری انتقال داده می‌شود و این بار اضافه موجب ایجاد خطا در قسمت دیگر شده و یا این بخش را در خطر قرار می‌دهد که به این ترتیب بار این بخش هم به قسمت دیگری انتقال داده می‌شود و این حالت ادامه پیدا می‌کند. مزیت شبکه HVDC دراین است که تغییرات در بار که موجب ناهماهنگی در شبکه‌های AC می‌شود تأثیرات مشابهی را بروی شبکه HVDC نمی‌گذارد, چراکه توان و مسیر جاری شدن آن در سیستم HVDC قابل کنترل است و در صورت نیاز قابلیت کنترل اضافه بار در شبکه AC را دارد. این یکی از دلایل مهم تمایل برای ساخت این گونه شبکه‌هاست.

مبدل ها :

در گذشته مبدل‌های HVDC از یکسوکننده‌های قوس جیوه که غیر قابل اطمینان بودند, برای انجام یکسوسازی استفاده می‌کردند و هنوز هم استفاده از این یکسوسازها در برخی مبدل‌های قدیمی ادامه دارد. از درگاه‌های تیریستوری اولین بار در دهه ۱۹۶۰ برای یکسو سازی استفاده شد. تریستور نوعی قطعه نیمه‌هادی شبیه دیود است, با این تفاوت که دارای یک پایه اضافی برای کنترل جریان عبوری است. امروزه از IGBT که نوعی تریستور است نیز برای یکسو سازی استفاده می‌شود. این قطعه دارای قابلیت‌های بهتری از تریستورهای عادی است و کنترل آن اسانتر است که قابلیت‌ها موجب کاهش یافت قیمت تمام شده یک درگاه می‌شود.

از آنجایی که ولتاژ استفاده شده در سیستم HVDC در بسیاری موارد از ولتاژ شکست انواع نیمه‌هادی‌ها بیشتر است, برای ساخت مبدل‌های HVDC از تعداد زیادی قطعات نیمه هادی به صورت سری استفاده می‌کنند.سیستم کنترل ولتاژ که با ولتاژ نسبتاً پایینی کار می‌کند و وظیفه انتقال دستورات قطع یا وصل را به دیگر اجزا دارد باید به طور کامل از قسمت ولتاژ بالا جدا شود. این کار عموماً با استفاده از سیستم‌های نوری انجام می‌پزیرد. در یک سیستم کنترل مرکب, قسمت کنترل برای انتقال دستورات از پالس‌های نوری استفاده می‌کند. عمل حمل این پالس‌ها به وسیله فیبرهای نوری انجام می‌گیرد.

عنصر کاملاً کنترل شده را بدون توجه به اجزای تشکیل دهنده, «درگاه» (valve) می‌ناند.در سیستم HVDC تیدیل از AC به DC و بر عکس تقریباً با تجهیزات مشابهی انجام می‌شود و در بسیاری پست‌های تبدیل, تجهیزات طوری نصب می‌شوند که بتوانند هر دو نقش را داشته باشند. قبل از وصل جریان AC به تجهیزات یکسوسازی ورودی مبدل از تعدادی ترانسفورماتور (ترانسفورماتور سربه‌سر)عبور می‌کند و سپس خروجی آنها به درگاه‌های یکسوسازی وارد می‌شود. دلیل استفاده از این ترانسفورماتورها ایزوله کردن پست تبدیل از شبکه AC و به وجود آوردن زمین (Earthing) داخلی است. در پست تبدیل وظیفه اصلی بر عهده درگاه‌هاست. در ساده‌ترین حالت یک یکسوساز از شش درگاه تشکیل شده است که دو به دو به فازهای AC متصل شده‌اند. ساختمان یکسو ساز به صورتی است که هر درگاه در هر سیکل تنها در طول 60 درجه هادی است و به این صورت وظیفه انتقال توان در هر سیکل 360 درجه‌ای به طور مساوی بین شش درگاه‌ تقسیم می‌شود. با افزایش درگاه‌ها تا 12 عدد می‌توان یکسوساز را طوری طراحی کرد که هر 30 درجه درگاه‌ها عوض شوند و بدین ترتیب ظرفیت یکسوسازی هر درگاه افزایش می‌یابد و هارمونیک‌های تولیدی یکسوساز به شدت کاهش می‌یابند.

اعتراف...

خارها خوار نیستند...

شاخه های خشک چوبه دار نیستند...

میوه های کال کرم خورده نیز روی دوش شاخه بار نیستند...

پیش از آنکه برگهای زرد را زیر پای خویش سرزنش کنی!

خش خشی به گوش میرسد:

برگهای بی گناه با زبان ساده اعتراف می کنند

خشکی درخت از کدام ریشه آب می خورد...!

 

زنده یاد قیصر امین پور

روزی که امیرکبیر گریست!

سال 1264 قمرى، نخستین برنامه‌ى دولت ایران براى واکسن زدن به فرمان امیرکبیر آغاز شد. در آن برنامه، کودکان و نوجوانانى ایرانى را آبله‌کوبى مى‌کردند. اما چند روز پس از آغاز آبله‌کوبى به امیر کبیر خبردادند که مردم از روى ناآگاهى نمى‌خواهند واکسن بزنند. به‌ویژه که چند تن از فالگیرها و دعانویس‌ها در شهر شایعه کرده بودند که واکسن زدن باعث راه ‌یافتن جن به خون انسان مى‌شود



هنگامى که خبر رسید پنج نفر به علت ابتلا به بیمارى آبله جان باخته‌اند، امیر بى‌درنگ فرمان داد هر کسى که حاضر نشود آبله بکوبد باید پنج تومان به صندوق دولت جریمه بپردازد. او تصور مى کرد که با این فرمان همه مردم آبله مى‌کوبند. اما نفوذ سخن دعانویس‌ها و نادانى مردم بیش از آن بود که فرمان امیر را بپذیرند. شمارى که پول کافى داشتند، پنج تومان را پرداختند و از آبله‌کوبى سرباز زدند. شمارى دیگر هنگام مراجعه مأموران در آب انبارها پنهان مى‌شدند یا از شهر بیرون مى‌رفتند
روز بیست و هشتم ماه ربیع الاول به امیر اطلاع دادند که در همه‌ى شهر تهران و روستاهاى پیرامون آن فقط سى‌صد و سى نفر آبله کوبیده‌اند. در همان روز، پاره دوزى را که فرزندش از بیمارى آبله مرده بود، به نزد او آوردند. امیر به جسد کودک نگریست و آنگاه گفت: ما که براى نجات بچه‌هایتان آبله‌کوب فرستادیم. پیرمرد با اندوه فراوان گفت: حضرت امیر، به من گفته بودند که اگر بچه را آبله بکوبیم جن زده مى‌شود. امیر فریاد کشید: واى از جهل و نادانى، حال، گذشته از اینکه فرزندت را از دست داده‌اى باید پنج تومان هم جریمه بدهی.. پیرمرد با التماس گفت: باور کنید که هیچ ندارم.. امیرکبیر دست در جیب خود کرد و پنج تومان به او داد و سپس گفت: حکم برنمى‌گردد، این پنج تومان را به صندوق دولت بپرداز.
چند دقیقه دیگر، بقالى را آوردند که فرزند او نیز از آبله مرده بود. این بار امیرکبیر دیگر نتوانست تحمل کند. روى صندلى نشست و با حالى زار شروع به گریستن کرد...
در آن هنگام میرزا آقاخان وارد شد. او در کمتر زمانى امیرکبیر را در حال گریستن دیده بود. علت را پرسید و ملازمان امیر گفتند که دو کودک شیرخوار پاره دوز و بقالى از بیمارى آبله مرده‌اند. میرزا آقاخان با شگفتى گفت: عجب، من تصور مى‌کردم که میرزا احمدخان، پسر امیر، مرده است که او این چنین هاى‌هاى مى‌گرید. سپس، به امیر نزدیک شد و گفت: گریستن، آن هم به این گونه، براى دو بچه‌ى شیرخوار بقال و چقال در شأن شما نیست،امیر سر برداشت و با خشم به او نگریست، آنچنان که میرزا آقاخان از ترس بر خود لرزید. امیر اشک‌هایش را پاک کرد و گفت: خاموش باش. تا زمانى که ما سرپرستى این ملت را بر عهده داریم، مسئول مرگشان ما هستیم.

میرزا آقاخان آهسته گفت: ولى اینان خود در اثر جهل آبله نکوبیده‌اند!امیر با صداى رسا گفت: و مسئول جهلشان نیز ما هستیم.. اگر ما در هر روستا و کوچه و خیابانى مدرسه بسازیم و کتابخانه ایجاد کنیم، دعانویس‌ها بساطشان را جمع مى‌کنند. تمام ایرانى‌ها اولاد حقیقى من هستند و من از این مى‌گریم که چرا این مردم باید این قدر جاهل باشند که در اثر نکوبیدن آبله بمیرند...

روحش شاد و یادش گرامی

برداشت زیتون - دینارکوه 1391/6/29



اتوترانسفورماتورها

 اتوترانسفورماتور ترانسفورماتوری است که فقط دارای یک سیم پیچی می باشد،در واقع اتو ترانسفورماتور دارای یک سیم پیچی فشار قوی است که از قسمتی  از آن بعنوان سیم پیچ فشار ضعیف استفاده می شود،به عبارت دیگر:اتوترانسفورماتور به ترانسفورماتوری گفته می‌شود که تنها از یک سیم‌پیچ تشکیل شده است. این سیم‌پیچ دارای دو سر ورودی و خروجی و یک سر در میان است. به طوری که می‌توان گفت سیم‌پیچ کوتاه‌تر(که در ترنس کاهنده سیم‌پیچ ثانویه محسوب می‌شود قسمتی از سیم‌پیچ بلندتر است در این گونه ترانسفورماتورها تا زمانی که نسبت ولتاژ-دور در دو سیم‌پیچ برابر باشد ولتاژ خروجی از نسبت سیم‌پیچ تعداد دور سیم‌پیچ‌ها به ولتاژ ورودی به دست می‌آید با قرار دادن یک تیغه لغزان به جای سر وسط ترانس, می‌توان نسبت سیم‌پیچ‌های اولیه و ثانویه را تا حدودی تغییر داد و به این ترتیب ولتاژ تغییر داد. مزیت استفاده از اتوترانسفورماتور کم هزینه تر بودن آن است چراکه به جای استفاده از دو سیم‌پیچ تنها از یک سیم‌پیچ در آنها استفاده می‌شود.. تغييرات مغناطیسی نیز به صورت انبساط و تراکم 100 بار در ثانیه تغییر می کند. در نتیجه ولتاژی به حلقة سیم پیچ و هستة آهنی القا می شود. با لایه لایه کردن هسته می توان از ایجاد جریان های گردابی جلوگیری کرد. با تراکم میدان، ولتاژی به هر حلقة سیم پیچ و در جهت عکس القا می شود.اتو ترانسفورماتورها در دو نوع افزاینده و کاهنده ولتاژ ساخته می شوند.


اگر کل توان خروجی اتوترانسفورماتور را با Sd نشان دهیم همواره داریم:Sd = V2 . I2 که این مقدار توان از دو طریق به خروجی اتوترانسفورماتور منتقل می شود:

1) از طریق کوپلینگ مغناطیسی(Sb):که به آن توان ساختمانی یا توان تیپ یا توان هسته نیز می گویند و از رابطه زیر به دست می آید:

(Sb = Sd(Vh - Vl/Vh  

2)از طریق کوپلینگ الکتریکی(Sw):که به آن توان الکتریکی یا توان هدایتی یا توان سیم پیچی نیز می گویند و از رابطه زیر به دست می آید:

Sw = Sd -Sb    

موارد کاربرد اتو ترانسفورماتورها:

1- ولتاژ اعمالی (ورودی)/ ولتاژ به دست آمده (خروجی):تعداد حلقه ها که در ولتاژ اعمالی وجود دارند/ تعداد حلقه هایی که ولتاژ خروجی از آنها گرفته ایم.

2- جبران کننده ولتاژ: با ثابت نگه داشتن ولتاژ القایی به هر حلقة سیم پیچ اتوترانسفورماتور اثر تغییرات ولتاژ ورودی را جبران می کند. این عمل با تغییر تعداد حلقه هایی که به آنها ولتاژ اصلی القا شده، صورت می پذیرد. در جبران سازی اتوماتیک تغییرات ولتاژ باعث گردش چرخ دنده ای توسط یک میله محوری می شود تا حلقه های بیشتر یا کمتری از سیم پیچ به منبع برق وصل شود.

*مزایای اتو ترانسفورماتور ها :

با توجه به رابطه توان ساختمانی(توان تیپ) هرچه نسبت ولتاژ فشار قوی Vh به ولتاژ فشار ضعیف Vl نزدیکتر باشد مقدار توان ساختمانی اتوترانسفورماتور کاهش خواهد یافت در نتیجه توان کمتری از طریق هسته منتقل می شود و به تبع آن تلفات مغناطیسی آن کوچک شده و راندمان آن بالا خواهد رفت پس در اتوترانسفورماتورها در مصرف آهن(هسته) و مس(سیم پیچی) صرفه جویی می شود و نسبت به ترانسفورماتورهای معمولی باصرفه تر هستند.

*عیب اتوترانسفورماتور ها :
 خطر ناک هستند یعنی امکان دارد سیم پیچ مشترک قطع شود وولتاژ زیادی به مصرف کننده برسد در اتوترانسفورماتور ها به جای دو سیم پیچ جداگانه ، از یک سیم پیچ برای اولیه وثانویه استفاده می شود . از این نوع ترانسفور ماتور ها به علت وجود ارتباط الکتریکی بین سیم پیچ اولیه وثانویه نمی توان در ولتاژ های فشار قوی استفاده کرد. بنا براین کاربرد اتو ترانسفور ماتور ها ، در ولتاژ های فشار ضعیف می باشد . در بهرگیری از یک توان مشابه در مقایسه اتوترانسفورماتور و ترانسفورماتور های معمولی مشاهده می شود ، مقدار سیم مصرفی وهسته آهنی بکاررفته ، در اتو ترانسفورماتور ها خیلی کمتر است لذا اتوترانسفور ماتورها به به ترانس های صرفه ای نیز معروف اند .
 تلفات مسی و پراکندگی ناچیز در اتوترانسفورماتورها این مبدل ها را تقریباًدر ردیف مبدل های اید آل قرار داده است. عیب بزرگ اتوترانسفورماتورها این است که احتمال دارد ولتاژ طرف فشار قوی بر روی بارمورد تغذیه به هنگام قطع ارتباط الکتریکی در طرف فشار ضعیف اعمال شود در این حالت بار مورد تهدید جدی قرار گرفته واحتمال نابود شدن آن خیلی زیاد است. سیم پیچ مشترک : Ic آن قسمتی از سیم پیچ اتو ترانسفورماتور است که تفاضل جریان اولیه وثانویه از آن قسمت عبور کند . سیم پیچ سری Is : آن قسمتی از سیم پیچ اتو ترانسفورماتور است که جریان اولیه وثانویه از آن قسمت عبور می کند . در اتو ترانسفورماتور ها قسمتی از توان بار مستقیماً از شبکه دریافت می شود و قسمت دیگر توسط اتو ترانسفورماتور انتقال پیدامی کند.

آواز عاشقانه

                           آواز عاشقـــانــــه ی مـــــــا در گلو شکست

                                                                       حق با سکـــوت بود، صـــــدا در گلو شکست

                           دیگـــر دلــــم هــــوای ســـرودن نمی کنــــد

                                                                       تنهــــــا بهانـــه ی دل مـــــــا در گلو شکست

                           سربسته مانــد بغض گـــره خورده در دلــــم

                                                                       آن گریه هـــای عقده گشـــا در گلو شکست

                           ای داد، کـــــس به داغ دل باغ، دل نـــــــداد

                                                                      ای وای، هــای هــای عـــزا در گلو شکست

                           آن روزهـــــای خوب که دیــــدم، خـــواب بود

                                                                       خوابم پریـــد و خاطــــره ها در گلو شکست

                          «بـــادا» مباد گشت و «مبــادا» به باد رفت

                                                                      «آیا» ز یاد رفت و «چـــرا» در گلـو شکست

                           فرصت گذشت و حــرف دلم ناتمــــام مانــــد

                                                                      نفـــرین و آفــــرین و دعـــــا در گلو شکست

                           تا آمــــــدم که با تو خـــــداحافظــــی کنــــم

                                                                     بغضم امان نداد و خـــــدا ... در گلو شکست!


زنده یاد قیصر امین پور

"اعجـــاز نگاهــــت"

           دوش در چهره ی شب عکس رخـت را دیـــدم

                                                  طاقتـــم رفـــت و داد از دل بیمــــار کشیـــدم!

          تاب هــر سو زده ی زلف تـو افســون می کرد

                                                   آن زمــان بود که خرقـــه ز تن صبـــر دریـــدم!

          مرهــم سوی نگاهت غــــــم دل را کـــه زدود

                                                  مــن بیمــــار به اعجــــاز نگـــاه تو رسیـــــدم!

          نیست جز خاطــر تـو طـــرح دگـــر بر لوحــــم

                                                  غیـــر عشـــق تــو دل از عالـــم امکان بریـدم!

          پیـــر شد در طلبــت قامــت در حــزن نشسته

                                                  ریخت بر کوی سرابت،تار هر مـــوی سپیـــدم!

          گویند که هجـــران رخــت قصه بــی پایانیست

                                                  ایـن سخن را ز قضای سیه خویش شنیــــدم!

          بـــاز چشمـــان مــن از خیل فراقـــت تــر شد

                                                  قطره ای بر سر صبرم زد و از خواب پریــدم...!


برگرفته شده از دیوان گژک

                           سرمشق های آب بابا یادمان رفت

                                                        رسم نوشتن با قلم ها یادمان رفت

                            شعر خدای مهربان را حفظ کردیم

                                                         اما خدای مهربان از یادمان رفت...!

مناظره بیل گیتس با جنرال موتورز

در یکی از نمایشگاه های ماشین که اخیرا برگزار شده بود بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت و ثروتمندترین مرد جهان صنعت ماشین را با صنعت کامپیوتر مقایسه و ادعا کرد :

اگر جنرال موتورز با سرعتی معادل سرعت پیشرفت تکنولوژی پیشرفت کرده بود الان همه ما ماشین هایی سوار می شدیم که قیمتشان 25 دلار و میزان مصرف بنزین آنها 4 لیتر در هر 1000 کیلومتر بود؟!....

جنرال موتورز هم در جواب بیل گیتس اعلام کرد ...

اگر جنرال موتوزر هم مانند مایکروسافت پیشرفت کرده بود امروزه ما ماشین هایی با این مشخصات سوار می شدیم :

1 - کیسه هوا قبل از باز شدن از شما می پرسید : ?Are u sure

2 - بدون هیچ دلیلی ماشین شما دو بار در روز تصادف می کرد ؟

3- برای خاموش کردن ماشین باید دکمه استارت را می زدید ؟

4 - صندلی های جدید همه را مجبور می کردند بدن خودشان را متناسب و اندازه انها بکنند ؟

5 - هر بار که خطهای وسط خیابان را از نو نقاشی می کردند شما مجبور بودید یک ماشین جدید بخرید ؟

6- گاه و بیگاه ماشین شما وسط خیابان ها از حرکت باز می ایستاد و شما چاره ای جز استارت مجدد Restart ندارید ؟

۷- هر بار که جنرال موتورز ماشین جدیدی عرضه میکرد همه خریداران ماشین باید رانندگی را از اول یاد می گرفتند چون هیچ یک از عملکردهای ماشین مانند ماشین های مدل قبلی نبود؟

دینارکـــــــوه 1391/4/20

"لحظه های کاغذی"

                              خستــــه ام از آرزوهـــــا ، آرزوهـــــــای شعــاری

                                                         شــــوق پــــرواز مجـــــازی ، بالهـــای استعــــاری

                              لحظه هـــــای کاغــذی را، روز و شب تکرار کردن

                                                         خاطـــــــرات بایگـــانـــــــی،زندگــــــی های اداری

                              آفتاب زرد و غمگیــن ، پله هــــــای رو به پاییــــن

                                                         سقفهای سرد و سنگین ، آسمانهـای اجـــــــاری

                              با نگاهی سر شکستــــه،چشمهایی پینه بستـه

                                                        خسته از درهای بسته، خسته از چشــم انتظاری

                              صندلی های خمیـــده،میزهای صـــف کـشیـــده

                                                        خنده های لـــب پریده ، گریه هــــــای اختیــــــاری

                              عصر جدول هـــــای خالی، پارک های این حوالی

                                                        پرسه های بی خیالـــی، نیمکت هـــای خمـــــاری

                              رو نوشت روزهـــــــــا را،روی هم سنجاق کـــردم:

                                                       شنبه های بی پناهـــی ، جمعــه های بی قــراری

                              عــــــاقبـــــت پرونــــــده ام را،با غبـــــار آرزوهـــــا

                                                      خــــاک خواهد بست روزی ، بــاد خواهد برد بـــاری

                              روی میـــــز خالی من، صفحـــه ی باز حـــــــوادث

                                                       در ستون تسلیت هـــا ، نامـــی از ما یادگـــــاری...


زنده یاد قیصر امین پور

موتورهای خطی

يك موتور خطي در واقع يك موتور الكتريكي است كه استاتورش غير استوانه شده است تا به جاي اينكه يك گشتاور چرخشي توليد كند، يك نيروي خطي در راستاي طول استاتور ايجاد كند.

طرح‌هاي بسياري براي موتورهاي خطي ارائه شده است كه مي‌توان آنها را به دو دسته تقسيم كرد:

موتورهاي خطي شتاب بالا و شتاب پايين.

موتورهاي شتاب پايين براي قطارهاي مگليو و ديگر كاربردهاي حمل و نقلي روي زمين مناسب هستند. موتورهاي شتاب بالا معمولاً خيلي كوتاه هستند و براي شتاب دادن به جسمي تا سرعت بسيار زياد و سپس رها كردن آن به كار مي‌روند. اين موتورها معمولاً براي مطالعات برخورد سرعت بالا به عنوان تسليحات نظامي يا به عنوان راه‌اندازنده جرمي براي پيشرانه فضاپيما به كار مي‌رود.

موتور خطي‌اي كه براي شتاب دادن به يون ها يا ذره‌هاي ريز اتمي به كار مي‌رود، يك شتاب دهنده ذره ناميده مي‌شود. با نزديك شدن ذره‌ها به سرعت نور، طراحي موتورها معمولاً متفاوت مي‌شود و اين ذره‌ها نيز عموماً داري بار الكتريكي هستند.

شتاب پايين:

ايده موتور خطي اولين بار توسط پرفسور اريك ليتويت از كالج امپريال در لندن مطرح شد. در طرح وي و در اكثر طرح‌هاي شتاب پايين، نيرو توسط يك ميدان مغناطيسي خطي سيار كه بر روي هادي‌ها موجود در ميدان عمل مي‌كند، ايجاد خواهد شد. در هر هادي‌ چه يك حلقه، چه يك سيم‌پيچ يا يك تكه از فلز تخت كه در اين ميدان قرار گيرد جريان‌هاي گردابي القا شده وجود خواهد داشت و بنابراين يك ميدان مغناطيسي مخالف را ايجاد خواهد كرد. دو ميدان مغناطيسي همديگر را دفع خواهند كرد و بنابراين جسم هادي را از استاتور دور خواهند كرد و آن را در طول جهت ميدان مغناطيسي سيار حمل خواهند كرد.

به علت اين ويژگي‌ها، موتور خطي اغلب در پيشرانه قطار مگليو به كار مي‌رود هر چند كه مي‌توان صرف نظر از پرواز مغناطيسي از آنها استفاده كرد، مانند استفاده در فن‌آوري انتقال پيشرفته و سريع نور كه در سيستم ترن آسماني ونكوور ، Scarborough RT تورنتو، ترن هوايي فرودگاه JGK نيويورك و Putra RTL كووالالامپور به كار مي‌رود. از اين فن‌آوري با تغييراتي در برخي از قطار‌هاي بازي نيز استفاده مي‌شود.

موتورهاي خطي عمودي نيز براي مكانيسم‌هاي بالابر در معدن هاي عميق پيشنهاد شده است.

شتاب بالا:

موتورهاي خطي شتاب بالا براي كاربرهاي متعددي پيشنهاد شده‌اند. به علت اينكه مهمات ضد زرهي كنوني بايستي گلوله‌هاي كوچكي با انرژي جنبشي بسيار بالا باشند يعني دقيقاً آنچه كه اين موتورها فراهم مي‌كنند، از آنها به عنوان تسليحات استفاده شده‌ است. اين موتورها همچنين براي استفاده در پيشرانه فضا پيماها به كار گرفته مي‌شود. در چنين شرايطي به اين موتورها راه‌اندازهاي جرمي گفته مي‌شود. ساده‌ترين روش استفاده از راه‌انداز جرمي براي پيشرانه فضا پيما، ساخت يك راه‌انداز جرمي بزرگ است كه بتواند محموله را تا سرعت گريز شتاب دهد.

طراحي موتورهاي شتاب بالا به دلايل متعددي مشكل است. آنها مقادير بزرگ انرژي را در مدت زمان كوتاه نياز دارند.  كه براي هر پرتاب در فضا نياز به 300GJ در مدت زمان كمتر از يك ثانيه دارد. ژنراتورهاي الكتريكي معمولي براي چنين نوع از باري طراحي نشده‌اند اما روش‌هاي ذخيره انرژي الكتريكي كوتاه مدت را مي‌توان مورد استفاده قرار داد. خازن ‌ها پر حجم و گران هستند اما مي‌توانند به سرعت مقادير بزرگ انرژي را فراهم كنند. ژنراتورهاي هم قطب را مي‌توان براي تبديل سريع انرژي جنبشي يك چرخ طيار به انرژي الكتريكي به كار برد. موتورهاي خطي شتاب بالا نيازمند ميدان‌هاي مغناطيسي بسيار قوي‌اي نيز هستند، در واقع ميدان‌هاي مغناطيسي اغلب آنقدر قوي اند كه اجازه استفاده از ابر رساناها را نمي‌دهند. اما با طراحي دقيق مي‌توان اين مشكل را حل كرد.

دو طرح متفاوت پايه‌اي از موتور‌هاي خطي شتاب بالا ابداع شده است: تفنگ‌هاي ريلی و تفنگ های كويلی.


منبع:

http://www.tebyan.net

                               بکش دستی بر خوشه های بی سبوس

                                                                و پاک کن این غبار کهنه را...

                                        جاری کن دوای شبنم دیده گانت را

                                                                     که از هجوم ملخ ها بی زارم!

                                               بیا و آتش بزن بر خرمن بی دهقان...

                                                                          بگذار که گُر بگیرم از حضور تو!

                                                        مرا کافیست اینکه...:

                                                                               دست مایه ام،نگاه تو باشد...!!!

"عالم هبوط"

                                    بــر بــال بــاد های مهاجــم بسـوی تو

                                                                 خود را رها کـرده ام،در جستجـوی تو

                                    از هجمه ی هجــوم خیــال حضــور تو

                                                                 در بر گرفت ذهن مـرا عطــر مـــوی تو

                                    مجـــروح و خستــه ام دور از دیـــار تو

                                                                 تسکیــن مـــن فقــط ، دیــدار روی تو!

                                    بیــرون کشیــده ام از "عالـــم هبـوط"

                                                                 منــزل گزیــده ام در سمـت کــــوی تو

                                    بر رد پای عصر پیش از غـــروب غــــم

                                                                 عمـــریست نشستـــه ام،در آرزوی تو

                                    برکش حجـاب رخ،صبــرم به سر رسید

                                                                 دیگر مرا بس است هجران روی تو...!


بر گرفته شده از "دیوان گژک"

دانلود آهنگ زیبای "مام وطن" از محسن چاووشی

آهنگ جدید و زیبای محسن چاووشی به نام "مام وطن" بمناسبت آزادسازی خرمشهر...


خواننده ،‌ آهنگساز و تنظيم كننده : محسن چاوشی

ترانه سرا :‌ امير ارجينی

سازهاي زهی : ميثم مروستی

ميكس و مسترينگ : امير جمالفرد

با تشكر از جناب آقای فرشاد رستمی

ضبط در استديو شخصی محسن چاوشی



گــــریه ها کرده وطـــــن ، تاب آورده وطــــن 
مام پر درد وطن ، مــــــادری شیــــرزن است

قلب من ! خانه ی من ، خانه ی زخم به تن
خستـــــــه ام از جانی کـــه گرفتار تــن است

مـــن به مـــرگ آگاهم ، مـــــرگ را می خواهم 
هم وطن ها راهم ،
دشمن آتش زدن است...!



فال نیک...

                    گفتی: غزل بگو! چه بگویم؟ مجال کو؟

                                                  شیرین من، برای غزل شور و حال کو؟


                    پــر می زند دلــم به هوای غــزل، ولی

                                                  گیــرم هـــوای پر زدنم هست، بال کو؟


                    گیــرم به "فـــــال نیک" بگیرم بهــار را

                                                   چشم و دلــی برای تماشا و فال کو؟


                    تقویـــم چـهار فصــل دلــم را ورق زدم

                                                   آن برگهــای سبزِ سرآغاز ســـال کو؟


                     رفتیم و پرسش دل ما بی جواب مـاند!

                                                 حــال سؤال و حـوصله قیل و قال کو؟


زنده یاد قیصر امین پور...

سینکروها

سينكروها از جمله سيستمهای موقعيت سنج الكترومغناطيسی می باشند كه نقش مهمی در سيستمهای كنترلی حساس ودقيق از جمله تجهيزات دريايی و رديابهای زيردريايی ، سيستمهای نظامی و مخابراتی وسيستمهاي ناوبری دارند . ساختمان سينكروها شبيه يك موتور كوچك و عملكرد آنها مشابه ترانسفورماتور بوده، لذا می توان آنها را نوعی ترانسفورماتور چرخنده به حساب آورد. 
سينكروها اساسا برای انتقال اطلاعات از پايگاههای كنترل به تجهيزات بكار می روندكه می توان به مواردی چون پرتاب موشك، زاويه رادارها و اژدرها، هدف گيری وپرتاب گلوله اشاره نمود.

ساختمان سينكروها:
همان طور كه اشاره شد، سينكروها در واقع ترانسفورماتورهای چرخنده هستند. بدين صورت كه يك يا سه سيم پيچی اوليه ترانسفورماتور روی روتور اين ماشينهای الكتريكی قرار دارد و برروی استاتور آنها دو يا سه سيم پيچی به عنوان سيم پيچی ثانويه موجود می باشد.
سيم پيچی روتور به يك منبع تغذيه مرجع متصل بوده و وقتی كه روتور می چرخد ، تغيير شار عبوری از سيم پيچی های ثانويه ( استاتور ) باعث ايجاد ولتاژ در دو سر هر كدام از آنها می گردد كه اين ولتاژ ايجاد شده متناسب با سينوس زاويه روتور و استاتور می باشد.(شكل زير)


كه با توجه به موقعيت قرارگرفتن سيم پيچی های استاتور ولتاژهای القايی به صورت زير خواهد بود (شكل زیر)


"به ادامه مطلب بروید"
ادامه نوشته

بهاری ترین روزها...( 2 راه 6 اردیبهشت 1391 )







*****************************************************
عکس از جوزف 13 فروردین 1390


معجزه ی علمی حیرت آور قرآن مجید

جنين انسان در قرآن - جنين شناسی درست و دقيق  

خدای متعال در قران مجید سوره "مومنون" مراحل بوجود آمدن انسان را چنین بیان می فرماید:
ولقد خلقنا الإنسن من سللة من طين(12)
ما انسان را از نوعی گل مخصوص آفريديم.

ثم جعلنه نطفة في قرار مكين(13)
پس از آن، او را از قطره ای كوچك به وجود آورديم كه در داخل محيطی كاملا محفوظ قرار گرفته است.

ثم خلقنا النطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة عظما فكسونا العظم لحما ثم انشانه خلقا ءاخر فتبارك الله احسن الخلقين(14)
سپس ما آن قطره را به (رويان) معلق تبديل كرديم و بعد (رويان) معلق را به تكه (جنين) رشد داديم، سپس از تكه (جنين) استخوانها را آفريديم، آنگاه استخوانها را با گوشت پوشانديم. اين چنين، ما مخلوقي جديد به وجود مي آوريم. خجسته ترين خداست، بهترين خالق.

درآیه 14 سوره مومنون کلمات عربی علقه و مضغه برای بیان حالت های جنین در رحم مادر بکار رفته است. در ادبيات عرب، براي کلمه علقه سه معنای متفاوت می يابيم:
1 - زالو
2 - یک چیز آویزان
3 - توده یالخته خون

تصویرA درزیریک جنین را درمراحل ابتدایی شکل گرفتنش دررحم مادر نشان می دهد. تصویرB نمودار یک زالورا نشان می دهد. مقایسه این دو تصویر مارابه حکمت کاربرد لغت علقه توسط خالق مدبرجهان هستی در آیه  14 سوره مومنون قرآن مجید راهنمایی می کند. 

کلمه علقه در زبان عربی همچنین به معنای یک شیء آویزان است. تصاویر زیر عکس یک جنین را در مراحل اولیه شکل گرفتنش در رحم مادر نشان میدهد. این تصاویر که با استفا ده از تکنولوژی فتو ميکرو گراف برداشته شده است، آويزان بودن جنين به خوبی (با علامت B) در مرحله علقه (تقريبا 15 روزه گی جنين) در رحم مادر نشان می دهد. اندازه جنين در اين مرحله حدود 6/. ميليمتر است.


سومین معنای کلمه علقه در زبان عریی مرادف است با یک توده یا لخته خون. نمودار زیریک جنین را درحالی که از رحم مادر آویزان است نشان میدهد. وجودمویرگهای انبوهی که در آنها خون جاری است جنین رادر این مرحله از شکل گرفتنش به یک توده یا لخته خون تبدیل نموده است:


حال بیایید عقل و وجدان خودرا به داوری بخوانیم. چگونه بشری بدون اتکاء به علم خالق انسانها وبی هیچ دسترسی به علوم و تکنولوژی پزشکی امروزه می توانست چنین تعبییر دقیق و علمی از شکل گرفتن جنین در رحم مادررا آورده باشد؟!!! خجسته باد نام خدا خالق آسمانها و زمین و هستی دهنده تمام موجودات.
اما مرحله بعدی شکل گرفتن جنین در قرآن مجید مضغة نامیده شده است که به معناي چيز جويده شده است. تصویر زیرشکل جنین را درمرحله مضغه (A) با شکل یک قطعه آدامس جویده شده نشان میدهد(B). تشابه این دو شکل بازفرد عاقل را از دقت علمی کاربرد مفاهیم طبیعی درقرآن کریم متحیر می کند:



منبع:سایت معجزات علمی قرآن

زیبایی خداوند از دیدگاه ملاصدرا...!

خداوند بی نهایت است و لا مکان و بی زمان...!
اما به قدر فهم تو کوچک می شود و به قدر نیاز تو فرود می آید!
و به قدر آرزوی تو گسترده می شود و به قدر ایمان تو کارگشا می شود!
و به قدر نخ پیر زنان دوزنده باریک می شود و به قدر دل امیدواران گرم می شود !
یتیمان را پدر می شود و مادر،بی برادران را برادر می شود!
بی همسرماندگان را همسر میشود و عقیمان را فرزند می شود!
ناامیدان را امید می شود،گمگشتگان را راه می شود!
در تاریکی ماندگان را نور می شود،رزمندگان را شمشیر می شود!
پیران را عصا می شود و محتاجان به عشق را عشق می شود!
خداوند همه چیز می شود...!

همه کس را به شرط اعتقاد،به شرط پاکی دل!
به شرط طهارت روح،به شرط پرهیز از معامله با ابلیس...
بشویید قلب هایتان را از هر احساس ناروا
و مغز هایتان را از هر اندیشه خلاف و زبان هایتان را از هر گفتار ِناپاک!
و دست هایتان را از هر آلودگی در بازار...!
و بپرهیزید!!!از ناجوانمردیهــا،ناراستی ها،نامردمی ها!
چنین کنید تا ببینید که خداوند چگونه بر سر سفره ی شما
با کاسه ای خوراک و تکه ای نان می نشیند...!!!
و بر بند تاب، با کودکانتان تاب میخورد و در دکان شما کفه های ترازویتان را میزان می کند!
و در کوچه های خلوت شب با شما آواز میخواند!

            مگر از زندگی چه می خواهید...؟
 که در خدایی خدا یافت نمی شود؟

 که به شیطان پناه می برید؟ که در عشق یافت نمی شود؟
که به نفرت پناه می برید؟ که در حقیقت یافت نمی شود؟
که به دروغ پناه می برید؟که در سلامت یافت نمی شود؟که به خلاف پناه می برید؟
و مگر حکمت زیستن را از یاد برده اید:

                                 که "انسانیت" را پاس نمی دارید ... ؟؟؟!

علت شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) و ماجرای سقط حضرت محسن (علیه السلام)



از سؤالات اساسی در ماجرای آتش زدن خانه حضرت علی(علیه السلام) و اهانت به آن بزرگوار این است که: آیا (چنان که شیعیان می‏گویند) به ساحت حضرت فاطمه زهراعلیهاالسلام نیز جسارت کردند؟ و بر آن حضرت صدماتی وارد شد که منجر به شهادت او وفرزندش گردید یا خیر؟
برخی از دانشمندان اهل سنت برای حفظ موقعیت خلفا از بازگو کردن این قطعه ازتاریخ خودداری نموده‏اند؛ از جمله ابن ابی الحدید در شرح خود می‏گوید: «جساراتی راکه مربوط به فاطمه زهرا علیهاالسلام نقل شده، در میان مسلمانان تنها شیعه آن را نقل کرده است.[1]

البته برخی از دانشمندان و مورخان اهل سنت، در این بخش، از بیان واقعیات تاریخی شانه خالی کرده‏اند؛ چنان که سید مرتضی رحمة ‏الله علیه در این زمینه می‏گوید:

«در آغاز کار، محدثان و تاریخ نویسان از نقل جسارت هایی که به ساحت دختر پیامبرگرامی اسلام(ص) وارد شده امتناع نمی‏کردند. این مطلب در میان آنان مشهور بود که مأمور خلیفه با فشار، درب را بر فاطمه علیهاالسلام زد و او فرزندی را که در رحم داشت سقط نمود وقنفذ به امر عمر، فاطمه زهرا علیهاالسلام را زیر تازیانه گرفت تا او دست از علی بردارد؛ولی بعدها دیدند که نقل این مطالب با مقام و موقعیت خلفاء سازگاری ندارد؛ لذا از نقل آنها خودداری نمودند.»[2]

"به ادامه مطلب بروید"
ادامه نوشته

بر بلندای دینارکوه (27 فروردین 1391)







" خیـــــــال تــــــــو"

                     خواهم کشید عاقبت نقش "خیال تـــو"

                                                بــا تیــره ی فـــراق تـرکیب خــال تـــو

                     بــر بـوم ذهــن خود تقسیم نمــوده ام

                                                غــم را برای خویش،خنـــده مــال تـــو

                     حـــک کرده ام به یـاد قــاب نــگاه تـــو

                                                لیکن فرو مانده ام به طرح محــال تـــو

                     در سیر وهم خویش جان می دهم اگر

                                               از خــــاطرم رود نقش جــــمال تـــو ...!


بر گرفته شده از دیوان "گـــــژک"

موتورهای پله ای (Step Motor) :

این موتورها پس از گرفتن فرمان به اندازه ی زاویه ای خاص حرکت می کنند و سپس متوقف می شوند.در اینگونه موتورها حرکت از یک وضعیت تا وضعیت دیگر را یک پله می نامند.در ساختمان این موتورها از سیم پیچ های مجزا استفاده می شود و فرمان تغذیه آنها توسط مدارهای کنترلی صورت می پذیرد.

نحوه چرخش این موتورها به گونه ای است که بر اساس ترتیب پالس ها می تواند به صورت راستگرد و یا چپگرد حرکت کند.در موتورهای پله ای به جای حرکت دورانی مدام،یک حرکت زاویه ای داریم.این نوع حرکت در اغلب سیستم های صنعتی و غیر صنعتی نوین کاربرد زیادی پیدا کرده است،مانند:کنترل زاویه آنتن های ماهواره ای،چاپگرهای کامپیوتر،شیرهای کنترلی و ...موتورهای پله ای معمولأ به سه دسته زیر تقسیم می شوند:

1 – موتورهای پله ای آهنربای دائمی(Permanent Magnet Step Motors)

2 – موتورهای پله ای رلوکتانسی (Reluctance Step Motors)

3 – موتورهای پله ای مختلط (Hybrid Step Motors)

موتورهای موجود در صنعت از پله های 72 درجه تا 90 درجه موجودند،یکی از انواع موتور های پله ای،موتور (PMSM) می باشد که به معنی موتور پله ای با آهنربای دائم است.برای بررسی کارکرد این موتورها،موتور 2|4 (استاتور 4 قطب و رتور 2 قطب) زیر را در نظر می گیریم:


نکته:کنترل متقارن یعنی در مراحل مختلف تغذیه تعداد فازهای تغذیه شونده برابر است.

نکته:تحریک یک جهته یعنی جهت جریان در کلاف های سیم پیچی تغییر نمی کند.

نکته:تحریک دو جهته یعنی جهت جریان در کلاف های سیم پیچی تغییر می کند.

 

كنگر = كنير (Keyner)

كنگر بخور و ...



سال نو مبارک

زمستان سرمایش را به دوش گرفته و رخت برمی بندد،ابرها راه برگشت در پيش گرفته اند...

جويبارها روان می شوند و زمين دوباره متولد می شود..!

درختان آغوش گرم خويش را می گشايند و پرندگان خسته،از سفر برمی گردند...

شكوفه ها لبخند را بر گونه خود می نشانند و اینک بهــــــار می شود...!

در اين جان گرفتن دوباره سهم من و تو چيست؟

ما چه می شويم...؟

 در تجديد حيات نشانه هايت می خوانيم تو را كه:

ای مقلب القلوب:قلب هايمان را سرشار از خودت گردان و دل هايمان را خالی ز كينه و حسد...!

پربار كن شاخه های خشك پيكرمان را از ميوه ی محبت...!

يا مدبر الليل و النهار:بچرخان روزگار را برايمان بدون غم و اندوه...!

يا محول الحول والاحوال:حال ما را به نيك ترين احوال تغيير ده...!

 

"نوروز بر شما مبارك"        

حيات مجدد طبيعت

شكوفه های درخت هلوی كشور (کِشه) ...
 

 

 

دانلود آهنگ فوق العاده زيبای "بگو مگو " از محسن چاووشی

آلبوم جدید و فوق العاده زیبای "محسن چاووشی" به نام " پرچم سفید " منتشر شد.


ترانه سرایان : حسین صفا ، اسلام ولی محمدی
تنظیم کنندگان : محسن چاوشی ، شهاب اکبری ، کوشان حداد ، سینا حجازی ، امیر جمال فرد
 



 

برای معرفی کار فقط آهنگ زيبای "بگو مگو " قرار داده شد.

لطفا جهت حمایت از محسن چاووشی و شرکت پخش،آلبوم را به صورت ارجینال از فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی و هنری تهیه نمایید.


دانلود آهنگ بگو مگو با کیفیت Mp3 128,حجم آهنگ 4مگابایت

"لالــــــه واژگــــون"

                 تــو را حـس مـی كـنم امــشب در احــوال پــريشانـــی

                                                   بـه چــشمانـم گــره خــورده هــوای خـيس و بـارانـــی!

 

                 مــرا ايــــن غـصه خـواهد كشت؛نبينم روی مــاهــت را

                                                   نــگير از مــــن تــو ای جــانــا؛تـــماشـــای نــگاهــت را!

 

                 تــو دور انــداز نــفرت را،بــخوان با عــــشق نـامــــم را

                                                    گــر از مــن كــوتـهی ديـــدی بـــگير از مــن،جانــــم را!

 

                 بـرای كــوچ به سمت تــو مـرا شـوقيست صـد چــندان

                                                   كه بستم چشم،كشيدم دست در ايـن سرما و يخبندان!

 

                 بـه سان "لالــه واژگـــون" سـر اندر خم،غـم انـدر سـر

                                                   چـــرا كــه نيست پـر و بـالی،بـگيرم سـمت تـو در بـــر!

 

                 مـــرا بــر مـحكمه بـــردند كــه از خــاطـر بــرم يـــادت

                                                   نــفهميدند جــانــم را،كـه با خـــود بــرده است بــــادت!

 

                 تــو را می خوانم هـر لحظه،مرا حـس مـيكنی هـر دم

                                                   سـبو اينجاست ای يـاران،بـه دنـبال چـه مـی گـردم ...!

 

"برگرفته شده از ديوان گژك"