اتوترانسفورماتورها

اگر کل توان خروجی اتوترانسفورماتور را با Sd نشان دهیم همواره داریم:Sd = V2 . I2 که این مقدار توان از دو طریق به خروجی اتوترانسفورماتور منتقل می شود:
1) از طریق کوپلینگ مغناطیسی(Sb):که به آن توان ساختمانی یا توان تیپ یا توان هسته نیز می گویند و از رابطه زیر به دست می آید:
(Sb = Sd(Vh - Vl/Vh
2)از طریق کوپلینگ الکتریکی(Sw):که به آن توان الکتریکی یا توان هدایتی یا توان سیم پیچی نیز می گویند و از رابطه زیر به دست می آید:
Sw = Sd -Sb
موارد کاربرد اتو ترانسفورماتورها:
1- ولتاژ اعمالی (ورودی)/ ولتاژ به دست آمده (خروجی):تعداد حلقه ها که در ولتاژ اعمالی وجود دارند/ تعداد حلقه هایی که ولتاژ خروجی از آنها گرفته ایم.
2- جبران کننده ولتاژ: با ثابت نگه داشتن ولتاژ القایی به هر حلقة سیم پیچ اتوترانسفورماتور اثر تغییرات ولتاژ ورودی را جبران می کند. این عمل با تغییر تعداد حلقه هایی که به آنها ولتاژ اصلی القا شده، صورت می پذیرد. در جبران سازی اتوماتیک تغییرات ولتاژ باعث گردش چرخ دنده ای توسط یک میله محوری می شود تا حلقه های بیشتر یا کمتری از سیم پیچ به منبع برق وصل شود.
*مزایای اتو ترانسفورماتور ها :
با توجه به رابطه توان ساختمانی(توان تیپ) هرچه نسبت ولتاژ فشار قوی Vh به ولتاژ فشار ضعیف Vl نزدیکتر باشد مقدار توان ساختمانی اتوترانسفورماتور کاهش خواهد یافت در نتیجه توان کمتری از طریق هسته منتقل می شود و به تبع آن تلفات مغناطیسی آن کوچک شده و راندمان آن بالا خواهد رفت پس در اتوترانسفورماتورها در مصرف آهن(هسته) و مس(سیم پیچی) صرفه جویی می شود و نسبت به ترانسفورماتورهای معمولی باصرفه تر هستند.
*عیب اتوترانسفورماتور ها :خطر ناک هستند یعنی امکان دارد سیم پیچ مشترک قطع شود وولتاژ زیادی به مصرف کننده برسد در اتوترانسفورماتور ها به جای دو سیم پیچ جداگانه ، از یک سیم پیچ برای اولیه وثانویه استفاده می شود . از این نوع ترانسفور ماتور ها به علت وجود ارتباط الکتریکی بین سیم پیچ اولیه وثانویه نمی توان در ولتاژ های فشار قوی استفاده کرد. بنا براین کاربرد اتو ترانسفور ماتور ها ، در ولتاژ های فشار ضعیف می باشد . در بهرگیری از یک توان مشابه در مقایسه اتوترانسفورماتور و ترانسفورماتور های معمولی مشاهده می شود ، مقدار سیم مصرفی وهسته آهنی بکاررفته ، در اتو ترانسفورماتور ها خیلی کمتر است لذا اتوترانسفور ماتورها به به ترانس های صرفه ای نیز معروف اند .
تلفات مسی و پراکندگی ناچیز در اتوترانسفورماتورها این مبدل ها را تقریباًدر ردیف مبدل های اید آل قرار داده است. عیب بزرگ اتوترانسفورماتورها این است که احتمال دارد ولتاژ طرف فشار قوی بر روی بارمورد تغذیه به هنگام قطع ارتباط الکتریکی در طرف فشار ضعیف اعمال شود در این حالت بار مورد تهدید جدی قرار گرفته واحتمال نابود شدن آن خیلی زیاد است. سیم پیچ مشترک : Ic آن قسمتی از سیم پیچ اتو ترانسفورماتور است که تفاضل جریان اولیه وثانویه از آن قسمت عبور کند . سیم پیچ سری Is : آن قسمتی از سیم پیچ اتو ترانسفورماتور است که جریان اولیه وثانویه از آن قسمت عبور می کند . در اتو ترانسفورماتور ها قسمتی از توان بار مستقیماً از شبکه دریافت می شود و قسمت دیگر توسط اتو ترانسفورماتور انتقال پیدامی کند.
و رسالت من این خواهد بود